حجاب و ضرورت آن
فقط برای فرجش دعاکنیم...شاید این جمعه بیاید...شاید...

 

ضرورت پوشش اسلامي در قرآن:

پوشش اسلامي از احكام ضروري اسلام است و هيچ مسلماني نمي تواند در آن ترديد كند؛ زيرا هماصل قانون حجاب اسلامي، نه از ضروريات فقه، بلكه از ضروريات دين مبين است؛ چه اينكه نص صريح قرآن بر آن گواهي مي دهد و تنها ظهور آيات قرآن دليل بر آن نيست تا جاي اختلاف برداشت و محل ترديد باشد.  هم قرآن مجيد به آن تصريح كرده است و هم روايات بسيار بر وجوب آن گواهي مي دهند. به همين دليل، فقيهان شيعه و سنّي به اتفاق به آن فتوا داده اند. همان گونه كه نماز و روزه به دوراني خاص اختصاص ندارند، دستور پوشش نيز چنين است و ادعاي عصري بودن آن بي دليل و غيركارشناسانه مي نمايد. پيشرفت صنعت و فنّاوري گرچه در روابط انسان با طبيت و در زندگي مادي او تغييراتي ايجاد مي كند، اما موجب تغيير و تحوّل در ماهيت انساني انسان نمي شود. همه چيز در طبيعت در حال دگرگوني و تغيير است، ولي انسان همان انسان است و ارزش هاي برخاسته از فطرت الهي وي ثابت هستند. ما نمي توانيم انساني را كه هزار سال پيش مي زيسته بدوي و بي فرهنگ و انسان كنوني را متمدن بدانيم، آن هم تنها به خاطر نبود آهن آلات و ابزارهاي صنعتي. پس اختراعات، به انسان جايگاه انسانيت نمي دهند. انسان همان انسان است، با همان نيازها، خواسته ها، آرزوها و آرمان ها. آنچه امروز تفاوت پيدا كرده، ابزارها و راه هاي پاسخ گويي به نيازها و خواسته هايند.

خداوند متعال، نخست به مردان مسلمان و سپس در به زنان مسلمان فرمان مي دهد از نگاه خيره به يكديگر و چشم چراني اجتناب كنند و در رعايت پوشش بدن از نامحرم كوشا باشند: (قُل لِلمُؤمِنينَ يَغُضُّوا مِن أبصارِهِم وَ يَحفَظوا فُرُوجَهُم ذلكَ أزكي لَهُم اِنَّ اللّهَ خبيرٌ بِما يَصنَعونَقُل لِلمُؤمِناتِ يَغْضُضنَ مِن أبصارِهِنَّ وَ يَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ ...)[13]؛ [اي پيامبر] به مردان مؤمن بگو ديدگان خود فروخوابانند و عفّت پيشه ساخته، دامن خود را از نگاه نامحرمان بپوشانند. اين كار براي پاكي و پاكيزگي شان بهتر است. و خداوند بدانچه مي كنند آگاه است؛ يعني هم خود نگاه ناروا به نامحرم نداشته باشند و هم با پوشش مناسب، مانع از فريفتگي و آلودگي نفساني ديگران گردند.

«غضّ» در لغت عرب ـ چنان كه مرحوم طبرسي در مجمع البيان[14] و راغب اصفهاني درمفردات[15] گفته اند ـ به معناي «فرو كاستن» است و «غضّ بصر» يعني كاهش دادن نگاه، نه بستن چشم.  البته متعلّق اين فعل و اينكه از چه چيز بايستي چشمان خود را فرو بندند، ذكر نشده است، اما با توجه به سياق آيات، به ويژه آيه بعد، روشن مي گردد مقصود آن است كه خيره خيره زنان نامحرم را تماشا نكنند و از چشم چراني بپرهيزند. از سوي ديگر، ممكن است مقصود از «حفظ فرج» در اين آيه، پاك دامني و حفظآن از آلودگي به زنا و فحشا باشد.[16] ولي عقيده مفسّران اوليه اسلام و نيز مفاد روايات از جمله سخن امام صادق (ع) اين است كه مراد از «حفظ فرج» در همه آيات قرآن كريم پاكدامني و حفظ آن از آلودگي به فحشا مي باشد،جز در اين دو آيه كه به معناي حفظ از نگاه ديگران و وجوب پوشش در مقابل نامحرم است.[17]

بر خلاف اهل جاهليت قديم و جديد مانند برتراند راسل كه اين ممنوعيت را نوعي محروميت و اخلاق بي منطق و  به اصطلاح «تابو»[18] مي داند، خداوند متعال فلسفه اين آموزه را نظافت و پاكي روح بشر از اينكه پيوسته درباره مسائل مربوط به اسافل اعضا بينديشد و نيز نيل به فلاح وکمال انسانى مي داند ،[19] چنانکه  مي فرمايد:(قُل لِلمُؤمِناتِ يَغْضُضنَ مِن أبصارِهِنَّ وَ يَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ الاَّ ما ظَهَرَ مِنها وَلْيضْرِبنَ يخُمُرهِنَّ عَلي جُيُوبِهنَّ وَ لاَ يُبدينَ زينَتَهُنَّ الاَّ لِبُعُولَتِهنَّ أو آبائِهِنَّ أو آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أو أبنائِهِنَّ أو أبناءِ بُعُولَتِهِنَّ أو اِخوانِهِنَّ أو بَني اِخوانِهِنَّ أو بني أَخَواتِهِنَّ أو نِسائِهِنَّ أو ما مَلَكَت أيمانُهُنَّ أوالتَّابِعينَ غَير أولي الإربةِ مِنَ الرِّجالِ أو الطِّفلِ الَّذينَ لَم يَظهَروا علي عَوراتِ النّساءِ وَ لا يَضرِبنَ بأرجُلِهِنَّ لِيُعلَمَ ما يُخفينَ مِن زينَتُهنَّ وَ تُوبُوا الي اللّهِ جميعا أيُّها المؤمنونَ لَعَلَّكُم تُفلِحون)؛ [20]يعنى [اي پيامبر] به زنان مؤمن بگو ديدگان خود فروخوابانند و عفّت پيشه ساخته، دامن خود را از نگاه بيگانگان بپوشانند و زيور خويش را جز براي شوهران و ساير محارم آشكار نكنند، مگر آنچه پيداست. و روسري هاي خويش را به گريبان اندازند تا سر و گردن و سينه و گوش ها پوشيده باشد و پاهاي خود را به زمين نكوبند تا آنچه از زينت پنهان مي كنند، معلوم شود. اي بندگان مؤمن، همه به سوي خدا توبه كنيد تا رستگار شويد .

 

حدّ پوشش:

در اين آيه، خداوند تعالي در خصوص پوشش بانوان، آنچه را بر مردان مؤمن لازم است، به دو شكل گسترش مي دهد :

1ـ پوشيدگي سر و گردن.   2ـ پوشاندن زينت ها.

«خُمُر» جمع «خِمار» به معناي روسري و سرپوشاست.«جيوب» از واژه «جيب» به معناي قلب، سينه و گريبان است. [21]در تفسير مجمع البيان چنين آمده است: زنان مدينه اطراف روسري هاي خود رابه پشت سر مي انداختند و سينه و گردن و گوش هاي آنان آشكار مي شد. بر اساس اين آيه، موظّف شدند اطراف روسري خود رابه گريبان ها بيندازند تا اين مواضع نيز مستور باشد.[22] فخر رازي يادآور مي شود: خداوند متعال با به كار گرفتن واژه هاي «ضَرب» و «عَلي» كه مبالغه در القا را مي رساند، در پي بيان لزوم پوشش كامل اين نواحي است.[23] ابن عبّاس در تفسير اين جمله مي گويد: «يعني زن مو و سينه و دورگردن و زير گلوي خود را بپوشاند.»[24] به عبارت ديگر، مفاد سخن و برداشت اين مفسّران آن است که خداي متعال با اين شيوه بيان درصدد تأكيد بر حجاب كامل بانوان دارد به گونه اي كه سر و گردن و موهاي آن ها كاملاً پوشيده و از نگاه نامحرمان پنهان بماند.

اين ادعا که حجاب به معناي مقابله با برهنگي را مورد قبول است، ولي در هيچ جاي قرآن از پوشش مو سخن به ميان نيامده است،آشكارا  سخن نادرستي است؛ زيرا با چشم پوشي از گفتار ابن عبّاس و نيز شأن نزول آيه، اين واقعيت كه زنان مسلمان، حتي پيش از نزول اين آيه، موهاي خود را مي پوشاندند و تنها مشكل آنان آشكار بودن گردن و گوش، زير گلو و گردنشان به شمار مي آمد، ترديدناپذير است. در آيه، از روسري سخن به ميان آمده است، بايد پرسيد: آيا روسري جز آنچه بر سر مي افكنند و موها را بدان مي پوشاند، معنايي دارد؟ افزون بر اين، حكم ميزان پوشش در روايات متعدد وارد شده است.[25]

علت تأكيد بر پوشش مو در موضوع حجاب بانوان، به فلسفه حجاب برمي گردد. مهم ترين فلسفه پوشش زن در ارتباط با ديگران، مسئله زيبايي و جذّابيت اوست و معمولا موي دختران و زنان، جذّاب و دلرباست. در احاديث گفته شده كه يكي از دو زيبايي، مو است.[26] به همين دليل، نسبت به زنان يائسه كه از کارافتاده اند و يا زنان روستايي كه اهل آرايش نيستند، تخفيف داده شده و استثنائاتي وارد گرديده است.[27] به هر صورت، اگر بر فرض نادرست، از آيات قرآن، حكم پوشش مو استنباط نشود، روايات فراوان در اين مسئله جاي كوچك ترين ترديدي باقي نمي گذارند. البته اگر قرار باشد مانند برخي از صحابه يا گروهي روشن فكرمآبان جديد فقط به قرآن اكتفا كنيم، در كشف جزئيات ضروري ترين احكام مانند ركعات نماز نيز ناكام مي مانيم. براي مثال، در كدام آيه از قرآن آمده است كه نماز صبح دو ركعت و يا نماز ظهر چهار ركعت است، با اينكه اين دستورات از بديهي ترين احكام ديني اند كه از سنّت (گفتار و رفتار) پيامبر اكرم (ص) فرا گرفته ايم.

 

 

شماره پیامک 30001619 آماده​ی پاسخگویی به سؤالات دانشجویان محترم می باشد.

 


پی نوشت ها :

[3]. راغب اصفهاني، المفردات في غرائب القرآن، قم، نشرالكتاب، ج دوم، ص 108  ؛  سيد علي اكبر قرشي، قاموس قرآن، ج  2،  تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1361، ج سوم، ص103ـ105 ..

[4] . شوري: 51 / فصلت:5/ اسراء : 45 .

[5]. احزاب: 53.

[6].  مرتضي مطهّري، مسئله حجاب، ص74.

[7]. مرتضي مطهّري، پيشين، ص73.

[8]. ويل دورانت، تاريخ تمدن، ترجمه احمد آرام و ديگران، ج 1، ص 433و434.

[9]. مرتضي مطهّري، پيشين، ص22؛ ر.ك: تفاسير: فضل بن حسن طبرسي، مجمع البيان و زمخشري، كشّاف، ذيل آيات33احزاب و60نور.

[10]. احزاب: 33.

[11]. ممتحنه: 12.

[12].مرتضي مطهري، پيشين، ص73  ؛  ناصر مكارم شيرازي و ديگران، تفسير نمونه، ج 17، ص 403 ـ 401 .

[13].  نور : 30 و 31

[14].  فضل بن حسن طبرسي، پيشين، ج7و8، ص 216.

[15]. راغب اصفهاني، پيشين، ص361.

[16]. مرتضي مطهّري، پيشين، ص 125ـ128.

[17].  فضل بن حسن طبرسي، پيشين، ج 7و8، ص216و217.

[18]. تحريم هاي ترس آور رايج در ميان ملل وحشي.

[19]. مرتضي مطهّري، پيشين، ص 129.

[20]. نور : 31

[21]. راغب اصفهاني، پيشين، ص159  ؛  فضل بن حسن الطبرسي، پيشين، ج 7و8، ص217.

[22]. 22 و 23 . فضل بن حسن طبرسي، پيشين، ج 7و8، ص217.

[23]. فخر رازي، التفسير الكبير، ج 23، ص179.

[24]. ـ فضل بن حسن طبرسي، پيشين، ج 7و 8، ص217.

[25]. محسن فيض كاشاني، تفسير الصافي، ج 3، ص 430و  431.

[26]. محدث نوري، مستدرك الوسائل، ج 2، ص559.

[27]. نور:60.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 نوشته شده توسط عاشق امام زمان (عج) در یک شنبه 14 ارديبهشت 1393برچسب:,

 لينك مطلب


درباره

به وبلاگ عاشقان مهدی (عج) خوش آمدید 1-
آیه قرآن

دریافت كد ساعت مهدویت امام زمان (عج)

پروفایل
تازه ترین مطالب sarbazegomnamemahdi
موضوعات
آرشیو
لینکدونی
پیوندها
ابزار وبلاگ
خرید لایسنس نود32
بنت الزهرا
شعرامام زمان
نکات مهم و مطالب ناب از قرآن و روایات مذهب ما ، منبریات برگرفته شده از menbar1.blog.ir کپی با ذکر منبع بلامانع است
مطالب فرهنگی
ثبت نام شبکه ماه نو
سازمان جوانان هلال احمر
UnknownSoldier
انهار
امـــــام عصــــــر(عج)
شهدا شرمنده ایم .....
رهبران شیعه
مجله تفریحی پلمس
حجاب گل
دیدی متفاوت
عصر ظهور
چشم انتظار حضرت عشق
جملات زیبا عارفانه رسول طالبی
صفحه های نور
مرکز فرهنگی صالحون
دکترآزاده عباسی
به سوی نور
احسان علیخانی
اسلام کوئست
.:.::: کانون روضه :::.:.
آثار مداحان سرشناس کشور
معجزه خداوند نزدیک است
زبان و ادبیات عربی...
راه بهشت
مهدویت
در انتظار یار
مذهبی باش
منتظران مهدی
برهان
دانلودکتاب مذهبی
یاران مهدی
فصل سیزدهم: گزیده هایی از دعا و مناجات امام حسین علیه السلام
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
راه بهشت
وبسایت های گوناگون مذهبی:
دختران مومن چادری
السلام علیک یا اباعبدالله
مهدی بیا ....
هرکسی لیاقت شهادت ندارد
یادمان شهدا
"یا صاحب الزمان"
رهبران شیعه
شهدا
ندای دل
الهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر
خادم اصغر
روشنتر از خاموشی
لبیک یا حسین (ع)
گیاهان دارویی شفا
روز انتظار
قالب
اجتمائی
چشم انتظار حضرت عشق
محبان امام زمان ( عج )
شکلک خوشگل
اسلام شیوا
دلپریزاد (سایت حجاب)
درمان کمردرد با طب سنتی
پیشوای رئوف
گلواژه های دینی
حدیث عشق
طب نامه اهل بیت
عبرت ها
السلام علیک یا ابا صالح المهدی(عج)
آبدارچی هیئت
چـــــــــــــادر خاکی
پرسپولیس قهرمان
آموزش سرویس Gmail-
کامل ترین مطالب اتفاقی
راه آسمان
سایت ایرانی ها
حجاب
آفرینش ها
خسته شدم از مجردی
ورود محجبه ها ممنوع !!!!
یا صاحب الزمان
نشانه های ظهور
حجاب خونبهای شهیدان
حرف دل جامعه
مای لرن
'داستان حجاب گفتگوی دینی
تغذیه سالم
ﻣﻨﺘﻘﻢ ﺧﻮﻥ ﻣادر
هیئت جوانان صاحب الزمان(عج)
ولای علی (ع)
امام زمان (عج)
صفحه های نور
ندای موعود
شکلکــ هایــ ماه بـآنو
لیل
هیئت جوانان مسجد حضرت سیدالشهداء(ع)
عشق تلخ
چرا حجاب؟
سمت خدا
عاشقان حضرت مهدی (عج)
پله پله تا شهادت
بازگشت به خویشتن
وبلاگ محمدجواد سلمانی
زینت زن=حفظ حجاب
لینکهای حجاب
انوار1
کانون گفتگوی قرآنی
♥♥وبلاگ بزرگ یاران امام زمان(عج)♥♥
سلام ودرود بر آقا امام زمان (عج)
عشق موفق
ساحل آرامش
هیئت تشنگان فرات اهواز
حجاب،گوهر ناب
منتظران ظهور
باحالاش بفرما تو
وبلاگ مذهبی اهل فوز
پایگاه مقاومت بسیج علی اصغر
قرآن و حدیث
مذهبی
دختران با لطافت قرن 21
حجاب نامه
مسعودحق پرست
...حجــآب دونـه...
کتابخانه شیعه
رهگذر قلب خسته ام
مولا مهدی گل یاس
اشعار مذهبی**
آقا امام زمان
روایت غزل
معماری
بانوی سیب
کلبه شادی
سرزمین کهن
شناخت رهبری
نغمه عشق
څُـدآیـے څُـدآ ۼَـړیبـﮧ
شهدای شهرستان بجستان خراسان رضوی
چراغ دستی من
چو گیسوی تو من درپیچ و تابم
: محبان حضرت مهدی (عج)
خاتون
مادر
کانون توحید
چرا حجاب نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تلاطم نفس
حوزه
فریاد رسی می آید
تقدیر شیرین
لحظه
Lovely98
پنجره ای روبه خدا
عاشقان واقعی نمی میرند
اگه فاطمه نیستیم فاطمه گونه باشیم
♥ خــدای مـن ♥
دینی-فرهنگی
داستان
وب سایت امام حسین (ع)
حلقه شهید محمد ابراهیم همت
جوان ایرونی
دفاع همه جانبه
☺☺زندگی شاد☺☺
سلامت برتر
آیت الله العظمی بهجت
مقاومت علی اصغر
منتظران ظهور(آرمیتا)
☆*¨★`*☆دخترحوا☆*¨★`*☆
❤محجبه ها فرشته اند❤
دلنوشته های بیدل
دلنوشته های منتظران ظهور
تفکرناب
هم میهن
غم شیرین دریا
☂ܓ✿ ترنم باران✿ܓ☂
پایگاه آنلاین مشکات، ناحیه2
طب اسلامی و طب سنتی
فونت های زیباساز
زندگی و فناوری
عاشق گمنامی
یادگاری
مدیون حسینم/مجنون ابالفضلم
ایلامکده
دل خوشي های طلبه
آفتاب سرا
نماز
.:: امید ::.
هیئت مکتب آل حیدر(ع)
عشقم مادرم ؛ پشتم پدرم
تك داستان آموزنده
ترنم باران
اس ام اس
چت بست
جـملات زیـبا...داسـتانهـاے کوتــاه
عاشقانه عارفانه
^&&زیـــر آسمون شــــــــــهــــر&&
همسفر
پایگاه مقاومت بسیج حضرت علی اصغر (ع)
علمدار خدا
اینجا کلبه دل من است...
منتظران ظهور313
⎝⓿ ⓿⎠ فانی بلاگ ⎝⓿ ⓿⎠
دوست من خدا
کلبه عاشقانه من و خدایم
مـــن خلیفه خــدا بر زمینم
به نام او که بی دیدن هویداست
انصارالمهدی
خطای دید
لنبر
دیوار
یا فاطمه زهرا
چشمانی بارانی
ღصدفی بر گوهر وجودღ
(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی
:: همفکری با دکتر علی شریعتی ::
خادمین سرزمین نور
"وبلاگ عاشقان قائم(عج)"
.:: منتظران ظهور ::.
خاطرات من وعماد (آقاي شهاب الدین )
♥خـــــــدا♥
مسخره بازی
جملات زیبا (رسول ترک)
بازی آنلاین
مدیا 2 دانلود
Hame chi
کلید حل مشکلات خدا
جهان خالی از حجت نمی ماند
مجمع فرهنگي رهپويان علوي سريش آباد
بازیگران ایرانی
بیچاره فرزندآدم
12امام علیهماالسلام
علی علیه السلام در قرآن و سنّت
30دانلود|اندروید،بازی،نرم افزار،آهنگ،بازی
مذهبی باش
خدایی خدا غریبه
کلیپ روم
هیئت محبین المهدی(عج)
فقط اندروید
هیئت متوسلین به حضرت زهرا(س)خرم آباد
مهدی عج
رهبر
آشپزخانه یاس
مشاوره رایگان سید میلاد جعفری
شیعیان کیستند؟
ایرانیان
بردگی کلمات
˙·٠●زائری بارانی ام اقابه دادم میرسی؟●
۩~ گروه مذهبی ، فرهنگی ♥ تاخدا ♥ ~۩
دعاي بسيار بسيار مجرب
آلونک
فقط چند لحظه با خدا
خبرت هست که بی روی تو آرامم نیست
معبر سایبری اندیشه
زیر باران انتظار
روضه عشاق الحسین(ع) جنوب تهران
اموزشگاه فني و حرفه اي كامپيوتر
تارنمای تخصصی حاج جواد دلیر
یه وب دخملونه
حجاب
دوستی با خدا
خلاقیت و ریاضی 20
کبوتر حرم عشق
چهل داستان وچهل حديث از امام زمان (عليه السلام)
انتظار
آموزش مداحی و اشعار مذهبی
♥♥وبلاگ بزرگ یاران امام زمان(عج)♥♥
افسر جنگی
ازدواج - گل نرگس
تا شقایق هست....
بانوی اردیبهشت
پرسمان
چشم امید (فاطیماجون)
عشق من خدای من( کوثر جون)
عاشقان حضرت مهدی (عج)
کيست مراياری کند؟ (لبیک یا مهدی عج)
معجزه کلمات
خدایا دستم به آسمانت نمی رسد
هیئت بین الحرمین
آیه های انتظار
انتظار
بویی از عرفان حقیقی
هر چی بخوای هست
(✿◡‿◡)دنیای این روزام(◡‿◡✿)
چادر فاطمی
دانشسرای عشق و جنون
ربات بلاگ
مـــنــتــظـران مـــهــــدی
مقتدر مظلوم
بی دریغ باش مثل باران.....(فاطیما)
مسیرت مشخص امیرت مشخص نکن دل دل ای دل بزن دل به دریا
پاتوق دبیرستانیا
ام الکتاب
نصر19
شهدا شرمنده ایم
من و خدا
کوثر ولایت
افسران ارتش مهدویت
السلام علیک یا مولانا یا اباصالح المهدی
فصل دل
بیرق عشق
ادبستان
آفتابگردان
حجاب تو
متن های زیبا
سایت تخصصی دختران و بانوان
عاشقانه های من از خدا می گویند
صبح امید
خدایا کمکم کن
سر دنده ال ای دی led
ردیاب مخفی خودرو

آموزش آرایش چشم لب و زیبا شدن مو با ماسک
خرید اینترنتی ساعت مچی مردانه و دخترانه
جستجو
امکانات سایت

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 158
بازدید هفته : 170
بازدید ماه : 1576
بازدید کل : 866577
تعداد مطالب : 1007
تعداد نظرات : 1388
تعداد آنلاین : 1

سوره قرآن خوش آمدید منتظر نظراتتون هستم * 6- 7- Online User
------------------------------------------------------------------